Siirry sisältöön

Yhteystiedot

Yhteystiedot
VillaKarelia
Tammenterhonkuja 3
55800 Imatra
Palveluvastaava
Jenna Toikka-Matikainen
Palvelujohtaja
Tiina Lotvonen

VillaKarelia

Kaksikerroksinen valkotiilinen rakennus, jossa isot ikkunat.

Kokonaisvaltaista hyvinvointia

VillaKarelia Imatralla on koti ympärivuorokautista, laaja-alaista tukea ja ohjausta tarvitseville kehitysvammaisille henkilöille. Asukkaiden tuen tarve voi johtua kehitysvammasta tai siihen liittyvistä muista vaikeuksista, kuten neuropsykiatrisista tai kommunikaatiovaikeuksista, mielenterveysongelmista tai traumatisoitumisesta.

Ohjauksen ja tuen tavoitteena on asukkaan kokonaisvaltainen hyvinvointi ja elämänhallinta siten, että jokaisen asukkaan elämätyyli ja tavat tulevat huomioiduksi.

Asukkaiden kanssa työskentely perustuu jokaisen yksilöllisyyden kunnioittamiseen, itsemääräämisoikeuteen, mielekkääseen arkeen ja vapaa-aikaan. Perheiden kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä.

Omavalvontasuunnitelma.

Kenelle
  • Kehitysvammaisille, jotka tarvitsevat laaja-alaista tukea
  • 12 asiakaspaikkaa
  • 2 asumisryhmää, 6 ja 6 asiakaspaikkaa
  •  
    Työskentely
  • Toiminnalliset ryhmät vahvistavat asukkaiden sosiaalisia taitoja ja yhteenkuuluvuuden tunnetta
  •  
    Osaaminen
  • Neuropsykiatrinen valmennus
  • ART- ja AVEKKI-toimintamallit
  • Seksuaalineuvonta
  • Kommunikaation tukeminen, sosiaaliset tarinat ja tukiviittomat
  •  
    Viikko-ohjelma
  • Vapaa-ajan viettoon ja harrastuksiin käytetään lähiympäristön palvelujen lisäksi omaa liikuntasalia ja aistihuoneita
  • Artikkeli

    RAI ID -menetelmä Hoivatiellä

    RAI ID -menetelmä on tarkoitettu asiakkaan toimintakyvyn ja palvelutarpeen arviointiin sekä hoito-, kuntoutus- ja palvelusuunnitelman laatimiseen.
    Artikkeli

    Mieluisa työnkuva takaa viihtyisän arjen

    Tiia Luostarinen työskentelee VillaKareliassa Imatralla. Luostarinen toimii keittiöohjaajana, ja pääosa hänen ohjaustyöstään tapahtuu juuri keittiön puolella.
    Artikkelit

    Ohjaajan rooli on suuri ihmisoikeuksien toteutumisessa

    Vammaispalvelussa asiakkaiden ihmisoikeudet toteutuvat arjessa, kun työntekijät ovat ne toiminnassaan sisäistäneet. Asumisyksiköissä ympärivuorokautista tukea tarvitsevien ihmisten kohdalla ohjaajien rooli korostuu.