Siirry sisältöön
Mieluisa työnkuva takaa viihtyisän arjen
24.10.2023 | 11:18

Tiia Luostarinen työskentelee keittäjäohjaajana VillaKareliassa Imatralla. VillaKarelia on koti ympärivuorokautista, laaja-alaista tukea ja ohjausta tarvitseville täysi-ikäisille henkilöille. Tuen tarve voi johtua muun muassa kehitysvammasta ja siihen liittyvistä muista haasteista, kuten autismikirjosta, kommunikaatio- ja mielenterveysongelmista sekä haastavasta käyttäytymisestä. Ohjauksen ja tuen tavoitteena on asukkaan kokonaisvaltainen hyvinvointi siten, että jokaisen asukkaan elämäntyyli ja tavat tulevat huomioiduksi.

– Asukkaiden kanssa tehdään paljon kaikenlaista. Meillä on toiminnallisia aktiviteetteja, kulttuurielämyksiä ja liikuntaa. Tärkeää on, että asiakkaat saavat viettää täysipainoista ja hyvää arkea, Luostarinen kertoo.

Asukkaiden kanssa työskentely perustuu jokaisen yksilöllisyyden kunnioittamiseen ja itsemääräämisoikeuteen. Asiakkaat osallistuvat arkisin työ- ja päivätoimintaan, joka sijaitsee VillaKarelian kanssa samassa rakennuksessa.

– On palkitsevaa todistaa arjen pieniä ihmeitä, kun asiakkaat ottavat uusia kehitysaskeleita sekä saavat uusia onnistumisia ja kokemuksia. Tämä on pitkäjänteistä työtä, josta pidän todella paljon.

Arjen taitoja keittiössä

Luostarisella on meneillään 16:s työvuosi VillaKareliassa. Alun perin hän tuli VillaKareliaan ruokataloustehtäviin, sillä hän on koulutukseltaan ravitsemusteknikko. Nyt Luostarinen toimii keittiöohjaajana, ja pääosa hänen ohjaustyöstään tapahtuu juuri keittiön puolella. VillaKarelian lisäksi Luostarinen muonittaa myös viereistä PikkuKarelian yksikköä.

– Onhan tämä aika erikoislaatuinen työnkuva, mutta minun näköiseni. Olen saanut todistaa useiden asiakkaiden kasvamista aikuisiksi. Eräs asiakas minulle kerran totesikin, että ”sinä et ole täällä töissä, vaan sinä oot täällä”, Luostarinen nauraa.

Työssään Luostarinen painottaa asiakkaiden osallistamista ruoanlaittoon ja kotitaloustoimiin.

– Asiakkaat tykkäävät auttaa minua keittiössä. He auttavat mielellään kuorman purussa ja osallistuvat keittiön siivouksiin. Pidän siitä, että voin tarjota asiakkaille heitä motivoivia tehtäviä ja samalla harjoitella heidän kanssaan arkisia taitoja.

Luostarinen pyrkii tekemään ruokailusta kokemuksen, joka ei ole irrallaan muista arjen toiminnoista. Hän järjestää säännöllisin väliajoin asiakkaille ”makukoulua”, jossa maistellaan uusia ja outoja makuja.

– Makukoulussa asiakas saa eteensä kaksi makua, joista pitää maistamisen jälkeen nimetä maukkaampi. Tämä auttaa kehittämään asiakkaiden päätöksentekoa ja poistamaan ennakkoluuloja uusia ruoka-aineita kohtaan.

Jotkut asiakkaat ovat maistelun myötä löytäneet myös uuden rauhoittumiskeinon: mausteet.

– Joskus levottomia asiakkaita saattaa tulla keittiön ovelle pyytämään mausteita. Annan heille tällöin pienen määrän maustetta, jolloin asiakkaat jäävät makustelemaan ja ihmettelemään makua, ja samalla myös usein rauhoittuvat.

Makukoulun lisäksi Luostarinen järjestää myös erinäisiä teemaruokailuja, joissa ollaan välillä ruotsinlaivalla, välillä nakkikioskilla.

– Nakkikioskilla avaamme keittiön ikkunan, josta tarjoan esimerkiksi lihapiirakoita. Sitten leikimme, että asiakas tulee niitä minulta ostamaan. Järjestämme välillä metsäruokailuja, jossa viemme ruuat luontoon ja syömme ne luonnon keskellä mättäällä istuen.

Luonto on lähellä sydäntä

Luonto ja ekologisuus on Luostariselle tärkeää. Hän rakastaa liikkua luonnossa ja on kuluneen kesän aikana kerännyt huikeat 150 litraa mustikoita! Luostarinen on myös opiskellut villiyrttien keräämistä ja käynyt myöhemmin keräämässä niitä asiakkaiden kanssa.

– Metsä on huippupaikka, jonne voi mennä omien ajatustensa kanssa. Pyrin tuomaan luontoa mukaan myös työpaikalle.

VillaKareliassa asiakkaat kierrättävät keittiössä syntyviä jätteitä Luostarisen opastuksella. Kestävä kehitys on mukana arjen toiminnoissa, ja kierrätysmateriaaleja pyritään hyödyntämään.

– Asukkaat lähtevät välillä mukaan jäteasemalle, kun kyseessä on isompi jätekuorma. Tukkukuorman mukana tulevaa materiaalia, kuten pahvia, käytämme muun muassa askartelutarkoituksiin.

Luostariselle on tärkeää mahdollisuus vaikuttaa VillaKarelian väen ravitsemukseen ja ruokailutottumuksiin.

– Nautin siitä, että saan olla päivittäin tekemisissä asiakkaiden kanssa.

– Keittiöaskareet kehittävät asiakkaiden vastuuntuntoa. Samalla he oppivat, että ruoka on tärkeä osa tasapainoista arkea, Luostarinen summaa.